A földügyi szakigazgatás hivatalos honlapja
 
english
Akadálymentesített változat
Advertisement

Főmenü

Címlap
Küldetés és jövőkép
TakarNet tájékoztató
Földhivatal Online
Advertisement
Ingatlan-nyilvántartás PDF Nyomtatás E-mail
2014. augusztus 05.

Az ingatlanokkal kapcsolatos ingatlanügyi hatósági ügyek intézése, ezen belül az ingatlan-nyilvántartás vezetése, első fokon az ingatlan fekvése szerint illetékes járási, a fővárosban a Budapesti 1. Számú, illetve Budapesti 2. Számú Földhivatal (a továbbiakban együtt: járási földhivatal) hatáskörébe tartozik.  Az ingatlan-nyilvántartást a földhivatalok településenként, azon belül fekvésenként (belterület, külterület) vezetik. A járási földhivatalokban ügyfélszolgálat működik, melynek feladata a beadványok átvétele, az ügyfelek részére történő adatszolgáltatás, valamint az eljárásokkal kapcsolatos tájékoztatás nyújrása.

Földhivatali címlista, település kereső

A település szerinti kereső használatával megtudhatjuk, hogy egy adott településen lévő ingatlan ügyeinek intézése esetén melyik járási földhivatal az illetékes. A szolgáltatás használata különösen ajánlott a járási rendszer felállítása miatt történő illetékességi terület-változásokra tekintettel. A földhivatalok illetékességi területe 2013. év folyamán fokozatosan hozzáigazításra kerül a járások területéhez, ebből adódóan több település esetében év közben változik – a folyamatban lévő ügyekben is (!) – az eljárásra illetékes járási földhivatal.

A járási földhivatalok (adott esetben kirendeltségeik útján) látják el első fokon az ingatlanokkal kapcsolatos – törvényben meghatározott – ingatlanügyi és telekalakítási hatósági ügyek intézését. A fővárosi és megyei kormányhivatalok földhivatalai (a továbbiakban: megyei földhivatalok) látják el a járási földhivatalok szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését, ennek keretében másodfokú ingatlanügyi hatóságként elbírálják az első fokú döntésekkel szemben benyújtott fellebbezési kérelmeket, valamint a járási földhivatalok eljárásával kapcsolatos panaszügyeket. A megyei földhivatalok szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését a Földművelésügyi Minisztérium látja el. A megyei földhivatalok másodfokú (jogerős) döntéseivel szemben előterjesztett jogorvoslati kérelmek elbírálása ugyanakkor a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik.

A legfontosabb  ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos ügyek
 
Járási Földhivataloknál:

  • tulajdoni lap másolat, illetve tájékoztatás kérése az ingatlan-nyilvántartás tartalmáról (pl. betekintés);
  • okirat másolat kérése;
  • tájékoztatás kérése a beadványokról: az átvezetésre – rendszerint ügyvéd által – benyújtott okirat bejegyzésre alkalmas-e, vagy hiánypótlásra szorul. Előzi-e a beadványt valamilyen ügy, amely a bejegyzést befolyásolja, esetleg kizárja;
  • fellebbezések és bírósági jogorvoslati kérelmek előterjesztése;
  • általános tájékoztatás kérése az ingatlan-nyilvántartási eljárással kapcsolatos jogszabályi előírásokról.

Megyei Földhivataloknál:

  • elsőfokú földhivatali döntések elleni fellebbezések elbírálása;
  • az ingatlanokkal kapcsolatos panaszbeadványok intézése azokban az ügyekben, amelyekben az ügyfelek a járási földhivatal intézkedését, illetve annak elmaradását kifogásolják (fontos tudni, hogy a munkáltatói jogokat a járási földhivatalok kormánytisztviselő felett nem a járási földhivatalok, és nem a megyei földhivatalok vezetői, hanem az adott járási hivatal vezetője gyakorolja);
  • vagy tájékoztatás kérése (pl. jogszabály-változás folytán – elsősorban ügyvédek részéről – felmerülő) jogalkalmazási kérdésekben.
 
Advertisement
Advertisement

Társoldalak

Kormányportál
Miniszterelnökség
Agrárminisztérium
Nemzeti Földügyi Központ
Lechner Tudásközpont
MePAR
GNSSNET
Nemzeti INSPIRE Geoportál
HM hatósági térképészet

Advertisement


   
Felhasználási feltételekImpresszumKapcsolatÜgyfélszolgálatMobil verzióTechnikai információkGYIK
   
© 2007-2019 AM FTF