Advertisement
Advertisement
Aktuális
A szakértő szemével
Energetikai tanúsítvány nélkül...
2012. június 29.

Tanúsítvány nélkül is bejegyzik az adásvételt, vagyis az épületek energetikai tanúsításának hiánya jelenleg nem lehet akadálya a tulajdonosváltás földhivatali bejegyzésének - nyomatékosította lapunk számára Borsay Tamás, Budapest Fõváros Kormányhivatalának Földhivatala vezetõje. A vonatkozó rendelet valóban szól a mentességekrõl és azokról az esetekrõl, amikor a tanúsítást energiafogyasztási számlák és tervrajzok alapján, esetleg becsléssel végzik el. Eszerint a tanúsítvány elkészítésérõl a tulajdonos gondoskodik, és azt legkésõbb a szerzõdéskötésig a vevõnek átadja. Az anyagot és a kapcsolódó dokumentációt tíz évig a tanúsító is megõrzi. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény tételesen felsorolja, mit kell tartalmaznia egy adásvételi szerzõdésnek a bejegyzéshez. Mivel az energiatanúsítvány nem szerepel a listán, a hivatal nem ellenõrizheti és nem követelheti meg azt. Bizonyos szakmai állásfoglalások kapcsán Borsay Tamás leszögezte: ez nem a földhivatal „álláspontja”, hanem jogszabályi elõírás. Megfogalmazása szerint annak persze nincs akadálya, hogy az adásvételi szerzõdés mellékleteként az energiatanúsítványt is csatolják a földhivatali beadványhoz.

Tovább...
 
Új földmérési törvény szület...
2012. június 04.

Az Országgyûlés 2012. május 7-én elsöprõ többséggel fogadta el az új földmérési és térképészeti tevékenységrõl szóló törvényt. A korábbi jogszabály informatikai, és fõképp térinformatikai szempontból elavult volt, így nem felelt meg a téradat infrastruktúrák mûszaki és jogi követelményeinek. Az új törvényben, a földmérési és térképészeti tevékenységrõl szóló  2012. évi XLVI. törvényben az eddigi papíralapú térképek alkalmazására épülõ szabályozást a digitális térképi adatbázisok alkalmazása váltja fel, és a nemzeti téradat infrastruktúra kötelezõ alapjaként az állami térképi adatbázisokat jelöli ki. A szabályozás összhangban van az Európai Uniós ajánlásokkal és elõírásokkal is.

Tovább...
 
Osztatlan közös tulajdon megszün...
2012. május 04.
A földrendezõ és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény többek között rendelkezik a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének szabályairól.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a törvény 2012. január 1-étõl hatályos 12/F. §-a értelmében ha a részarány földkiadási eljárás eredményeként létrejött osztatlan közös tulajdon tulajdonostársait megilletõ tulajdoni hányadokat az ingatlan-nyilvántartásba jogerõsen bejegyezték, bármely tulajdonostárs kezdeményezheti az ingatlan megosztását annak érdekében, hogy saját tulajdoni hányadát önálló ingatlanként kaphassa meg.
Az önálló ingatlan kialakítása iránti kérelmet legkésõbb 2012. június 1-jéig lehet benyújtani az ingatlanügyi hatósághoz. A jelzett határidõ elmulasztása esetén a közös tulajdon megszüntetésére a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni. A határidõig azon tulajdonostársak is benyújthatják önálló ingatlan kialakítása iránti kérelmüket, akik az önálló földrészlet kialakítását nem kérték, a visszamaradó földrészleten tulajdonközösségben maradtak. Az ingatlan-nyilvántartásba osztatlan közös tulajdonként bejegyzett ingatlanok esetében a megosztások költségeit - a soronkívüliség kivételével - az állam viseli. Az eljáráshoz szükséges nyomtatvány ide kattintva, vagy a Nyomtatványok menüpont alatt letölthetõ.
Tovább...
 
Megváltozott a FÅ‘osztály neve
2012. április 24.

A Vidékfejlesztési Minisztérium 2012. áprilisában hatályba lépett új Szervezeti és Működési Szabályzata értelmében a fÅ‘osztály 2010. augusztus 2-a óta érvényben lévõ Földügyi FÅ‘osztály elnevezése ismét a korábbi Földügyi és Térinformatikai FÅ‘osztály elnevezésre változott. A FÅ‘osztály feladataköre és osztályainak elnevezése változatlan maradt.

 
<< ElsÅ‘ < ElÅ‘zÅ‘ 11 12 13 14 15 16 17 18 KövetkezÅ‘ > Utolsó >>

További hírek...

META szeminárium
2003. április 29.

META - A megyei földhivatali információs rendszer fejlesztése

FVM FTF és a fejlesztést végzõ cégek

Az EU PHARE „Földhivatalok számítógépesítése” program, az átfogó TAKAROS koncepció utolsó – a rendszert teljessé tevõ – fázisa a megyei földhivatalok számítógépes rendszerének (MEgyei TAkaros = META) kialakítása. 

A TAKAROS MFH rendszer, az ún. META gondoskodik majd a szüksé­ges IT-forrásokról a körzeti földhivatalok adatbázisainak karbantartásához, támogatja az érték­nö­velt termékek és szolgáltatások elõállítását, és bevezeti a vezetõi információs rendszert (MIS) a földügyi szakág irányításába. A META jelenti a kaput a sokcélú, országos Földin­for­mációs Szol­gálat kialakításához, valamint támogatást nyújt az EU-tagsággal kapcsolatosan felmerült elvárások (pl. agrárhitel ellenõrzési rendszer megvalósítása) megoldásához. A Phare támogatás elõsegíti a földhivatali hálózat korszerûsítését, hogy az képes legyen megküzdeni a piacgazdaság támogatása és az EU-szabványok bevezetése –  különösen pedig a közös agrárpolitika alkalmazása –  kapcsán felmerülõ kihívásokkal. 

A META rendszer koncepciójának, jellemzõinek, fejlesztésének bemutatására 2003. április 29-én az FVM színháztermbében megrendezett szeminárium keretében került sor.

A szeminárium anyagának letöltése PDF formátumban:
META tájékoztató a földhivataloknak
T-Systems Unisoftware bemutatkozása
Daten-Kontor bemutatkozása
Geoform bemutatkozása
Siemens-graphIT konzorcium
META a földügyi folyamatok tükrében
A META technikai megoldásai
MIS modul
META pilot teszt Nógrád megyében

 
A földügy Ã©s az EU követelmény...
2003. április 23.

Földtulajdon, földvédelem, földnyilvántartás
Európai Füzetek 30. 

Apagyi Géza, Horváth Gábor,  Dr. Mihály Szabolcs
FVM FTF, FÖMI 

Az Európai Unióban a termõföld a tagállamok által eltérõ mértékben és eszközökkel szabályozott árupiac tárgya. A Római Szerzõdés értelmében a közösségi jog nem terjed ki a földjogi viszonyok rendezésére, miközben az eddigiekkel ellentétben számos új kötelezettséggel is számolnunk kell.

A csatlakozás földügyi hátterét taglaló füzet részletesen bemutatja az EU és a Magyar Köztársaság között született, a termõföld­tulajdonszerzésre vonatkozó megállapodást, s áttekinti mindazon követelményeket, amelyeknek a csatlakozás pillanatában hazánknak meg kell felelnie. A szerzõk szerint érvényesíteni tudjuk a hazai földbirtok­politika elveit, s kialakítható az uniós követelményeknek megfelelõ birtokszerkezet. A pontos földügyi szabályozással megakadályozható lesz a termõföld tömeges külföldi tulajdonba kerülése is.

A füzet letöltése PDF formátumban

 
3D kataszter Norvégiában
2002. december 06.

Olyan új törvényjavaslat készül Norvégiában, amely elsõ ízben tartalmaz szabályokat az ingatlanok földfelszín alatti és feletti részeinek kialakítására és nyilvántartására. Az új szabályok egyaránt vonatkoznak majd a földalatti garázsokra, illetve a földfelszín felett, oszlopokon álló épületekre/építményekre, mint önálló ingatlanokra. Az új törvényt a Parlament várhatóan még 2002-ben jóváhagyja.
A javasolt szabályok értelmében a 3D-s ingatlanokat nagyrészt a felszíni telekalakítás szabályai szerint kell majd megosztani és bejegyezni. A Törvénybizottság szerint nem jelent nagyobb gondot a szomszédos ingatlanok „egymás felett” történõ függõleges kialakítása, mint az „egymás mellett” fekvõ szomszédos ingatlanok vízszintes (talajszinten történõ) megosztása. A javaslat a 3D-s ingatlanokra mint „épületingatlanokra” vonatkozik azzal az ajánlással, hogy az ilyen ingatlanokat csak akkor kell bejegyeztetni, ha specifikus célú építmény megvalósításáról van szó. Fontos kérdés, hogyan lehet különbséget tenni az „épületingatlanok” és a társasházak között.

Tovább...
 
Az egységes nyilvántartásé a jÃ...
2002. november 22.

Az új Polgári Törvénykönyv koncepciója kapcsán megfogalmazott - az egységes ingatlan-nyilvántartás jogintézménye szétválasztásának, szervezeti hovatartozásának kérdésével foglalkozó - megállapítások elleni határozott fellépéshez érveket kívánunk felsorakoztatni. E törekvésünket szakmai elkötelezettségünk, a földügyi szakigazgatás feladatainak, helyzetének, a mûködésében esetenként mutatkozó kisebb hiányosságok okainak beható ismerete, továbbá az az állampolgári szándék motiválja, mely az adóforintok optimális felhasználásában, a pazarlásnak minõsíthetõ ráfordítások megelõzésében érdekelt.

Tovább...
 
<< ElsÅ‘ < ElÅ‘zÅ‘ 11 12 13 14 KövetkezÅ‘ > Utolsó >>

További cikkek...

Advertisement
Advertisement

Változásfigyelés

Ki van itt?

Jelenleg 154 vendég online
Advertisement
Felhasználási feltételekImpresszumKapcsolatÜgyfélszolgálatMobil verzióTechnikai információkGYIK

© 2007-2019 AM FTF